Snorkling och strandhäng

Gili Trawangan är underbart och vädret är på topp så trots att jag mest ser fram emot att åka hem just nu kan man inte låta bli att njuta!

Igår var det alltså dags för snorkling med två tjejer som då var i mitt rum (dom åkte hem idag) och vi hade en riktigt bra dag! Hyrde cyklar och tog oss till andra sidan ön där vi stannade på två olika ställen och snorklade och på första stället låg vi även och slappade ett bra tag innan vi käkade lunch. Jag tappade min snorkel någonstans på vägen från min cykel till att jag satte cyklopet på huvudet i vattnet (fattar inte hur och tjejen som gick bakom mig såg ingenting heller) så fick köra utan snorkel på första stället vilket var sjukt jobbigt men det gick bra ändå och vi såg väldigt mycket fina fiskar! Andra stället vi stannade på hade en skylt där det stod snorkling och en annan skylt med en sköldpadda på så det var ganska givet att vi skulle stanna där och försöka få syn på en sköldpadda. Den ena tjejen jag var med bestämde sig för att stanna på stranden så kunde låna hennes snorkel vilket gjorde det hela väldigt mycket lättare. Två sköldpaddor såg jag även om dom var ganska långt bort, sååå fina! Väldigt mycket fina fiskar såg vi också när vi hade simmat ut en bit, när vi hörde en båt insåg vi dock att vi hade kommit lite väl långt ut och vi bestämde oss för att simma in. Det innebar dock att simma mot strömmen, inte konstigt att vi kom så långt ut på så kort tid, och fy vad jobbigt det var. Men in kom vi även om vi då var helt slut! Efteråt cyklade vi och kollade på solnedgången och sen blev det dusch innan vi gick ut och åt.

Idag sov jag ut vilket var väldigt skönt och åt frukost ganska sent innan jag packade lite grejer i en tygkasse och drog mig ner till stranden. Fick gå en ganska bra bit för att hitta ett ställe att ligga på då hela stranden utmed huvudgatan ägs av hotell eller restauranger och där är det alldeles för mycket folk för min smak. Men till slut hittade jag en strandremsa med massa träd och där fick jag som min egen lilla strand mitt i allt med både sol och skugga, perfekt helt enkelt. Spenderade några timmar där, badade, solade och läste och hade det riktigt skönt. Vattnet här är verkligen varmt och inte svalkande alls men ändå väldigt härligt! Framåt eftermiddagen gick jag till restaurang Viking vilket är en restaurang med svensk mat och där unnade jag mig en kladdkaka, inte lika bra som den man äter hemma men ändå riktigt god!

Blev ingen solnedgång idag då det var ganska molnigt plus att jag inte hade cykel och man måste ta sig en bit bort för att se den så bortsett från att äta har jag mest slappat på rummet. Solen går ned redan vid klockan sex och vill man inte gå ut så finns det inte så mycket att göra på kvällen. Imorgon är min sista heldag på Trawangan så tänkte hyra cykel och cykla runt hela ön då vi inte gjorde det igår utan vi vände tillbaka efter ett tag. Det ska bara ta ca en timme (det är alltså ingen stor ö det här) men tänkte att det nog blir några stopp för sol, bad och foto på vägen och då kan jag nog få det till några timmar.