Äntligen framme på Bali

Bild från när vi lyfte från Wellington klockan 6 i morse

Har nu en dag senare än tänkt kommit fram till Bali! Blev inte så att jag spenderade en natt i Brisbane igår som dom först sa utan i stället fick det bli en extra natt i Wellington, inte särskilt roligt. Dessutom ville dom inte betala boende för mig medans dom som fick flyga till Sidney för en natt fick sitt boende betalt för men efter mycket tjat och en del tårar (jag var så trött att jag bröt ihop) fick jag också boende betalt och jag fick därför spendera natten på hotell, så gött! Dom betalade även taxi från och till flygplatsen samt att jag fick mat på hotellet, hann dock bara äta frukostbuffén (sjukt god!!) när jag kom dit på morgonen för kvällsmaten somnade jag ifrån. Gick runt lite i Wellington innan jag fick checka in men när mitt rum väl var klart låg jag bara och kollade netflix fram tills jag somnade, hade ingen energi alls efter knappt ingen sömn samt allt krångel på flygplatsen.

Fick alltså gå upp vid klockan tre idag igen och ta en taxi till flygplatsen men idag flöt allt på som det skulle hela vägen utan en enda försening. Sov hela första flyget på 5 timmar och större delen av andra som tog 6 timmar, dom hade ingen typ av underhållning på flygen så det fanns inte så mycket annat att göra. Väl framme i Bali gick allt med customs väldigt smidigt, blir dock lite osäker på om allt gick rätt till för hörde från några jag träffade i Nya Zeeland att man måste betala 25 US dollar för visum när man kom fram så jag hade fixat det i kontanter men ingen sa något om visum vid någon av kontrollerna så det kanske har ändrats. Förhoppningsvis är jag inte här olagligt i alla fall och amerikanska dollar kan jag alltid använda i sommar. När jag fått ut min väska skulle jag hitta en taxi som kunde ta mig till Ubud, tack och lov har dom en taxi disk där dom hjälper en boka och ger en ett nummer så går man bara ut och hittar taxin med samma nummer på bilen för annars vet jag inte hur jag skulle gjort. Överallt står det nämligen folk och ropar taxi och erbjuder en skjuts eller står med skyltar med olika namn och grejer på och det var verkligen kaos när man kom ut där! Hittade min taxi i alla fall men när vi väl kom ut på vägen var det ju inte mycket bättre där utan allt var fortfarande lika kaos, mopeder som körde fram och tillbaka mellan bilarna och bilarna kör lite hur som helst dom också och bryr sig inte riktigt om hur filerna går. Glad att jag inte behöver köra här!

Jag kom fram till mitt hostel i alla fall som är helt okej, hade inte så höga förväntningar då det trots allt är Asien och jag betalar 60kr per natt (i stället för ca 200 som det varit i Australien och Nya Zeeland) men det är ganska fräscht ändå och det finns pool och grejer. Jag befinner mig som sagt just nu i Ubud vilket ligger mitt på Bali och här kommer jag vara i tre nätter, skulle varit fyra, innan jag åker vidare till Gili öarna där det bara blir sol och bad vilket ska bli väldigt skönt! Kom fram vid fem och gick då i princip bara och köpte vatten (dör vad varmt och fuktigt det är här, blev dyngsur av svett på den promenaden) samt satte mig på första bästa restaurang och käkade och nu ligger jag och slappar i min säng. Det är 4 timmars tidsskillnad till Nya Zeeland så jag känner av jetlagget plus att det inte har blivit så mycket sömn senaste två dagarna. Imorgon ska jag med en kille till Tegallalang vilket är en risplantage som ska vara väldigt vacker, det är typ det enda jag verkligen vill göra här i Ubud och dessutom har jag ju inte så mycket tid. Men alla som har varit i Ubud älskar det så får väl trotsa värmen imorgon eller på onsdag och går runt lite, hostlet ligger en bit utanför centrum så det blir en ordentligt promenad i värmen och fuktigheten. Nu ska jag hoppa in i duschen så känner jag mig förhoppningsvis fräschare efter det. Vi hörs vänner, pussar!

Backpacking 2016 |
#1 - - Anna :

Jag vet inte om det var svenskar som sa det om visumet till dig men med svenskt pass får man gratis 30dagars visum i Indonesien så du behöver inte oroa dig för att vara där på olagligt visum!!☺️