Snorkling och strandhäng

Gili Trawangan är underbart och vädret är på topp så trots att jag mest ser fram emot att åka hem just nu kan man inte låta bli att njuta!

Igår var det alltså dags för snorkling med två tjejer som då var i mitt rum (dom åkte hem idag) och vi hade en riktigt bra dag! Hyrde cyklar och tog oss till andra sidan ön där vi stannade på två olika ställen och snorklade och på första stället låg vi även och slappade ett bra tag innan vi käkade lunch. Jag tappade min snorkel någonstans på vägen från min cykel till att jag satte cyklopet på huvudet i vattnet (fattar inte hur och tjejen som gick bakom mig såg ingenting heller) så fick köra utan snorkel på första stället vilket var sjukt jobbigt men det gick bra ändå och vi såg väldigt mycket fina fiskar! Andra stället vi stannade på hade en skylt där det stod snorkling och en annan skylt med en sköldpadda på så det var ganska givet att vi skulle stanna där och försöka få syn på en sköldpadda. Den ena tjejen jag var med bestämde sig för att stanna på stranden så kunde låna hennes snorkel vilket gjorde det hela väldigt mycket lättare. Två sköldpaddor såg jag även om dom var ganska långt bort, sååå fina! Väldigt mycket fina fiskar såg vi också när vi hade simmat ut en bit, när vi hörde en båt insåg vi dock att vi hade kommit lite väl långt ut och vi bestämde oss för att simma in. Det innebar dock att simma mot strömmen, inte konstigt att vi kom så långt ut på så kort tid, och fy vad jobbigt det var. Men in kom vi även om vi då var helt slut! Efteråt cyklade vi och kollade på solnedgången och sen blev det dusch innan vi gick ut och åt.

Idag sov jag ut vilket var väldigt skönt och åt frukost ganska sent innan jag packade lite grejer i en tygkasse och drog mig ner till stranden. Fick gå en ganska bra bit för att hitta ett ställe att ligga på då hela stranden utmed huvudgatan ägs av hotell eller restauranger och där är det alldeles för mycket folk för min smak. Men till slut hittade jag en strandremsa med massa träd och där fick jag som min egen lilla strand mitt i allt med både sol och skugga, perfekt helt enkelt. Spenderade några timmar där, badade, solade och läste och hade det riktigt skönt. Vattnet här är verkligen varmt och inte svalkande alls men ändå väldigt härligt! Framåt eftermiddagen gick jag till restaurang Viking vilket är en restaurang med svensk mat och där unnade jag mig en kladdkaka, inte lika bra som den man äter hemma men ändå riktigt god!

Blev ingen solnedgång idag då det var ganska molnigt plus att jag inte hade cykel och man måste ta sig en bit bort för att se den så bortsett från att äta har jag mest slappat på rummet. Solen går ned redan vid klockan sex och vill man inte gå ut så finns det inte så mycket att göra på kvällen. Imorgon är min sista heldag på Trawangan så tänkte hyra cykel och cykla runt hela ön då vi inte gjorde det igår utan vi vände tillbaka efter ett tag. Det ska bara ta ca en timme (det är alltså ingen stor ö det här) men tänkte att det nog blir några stopp för sol, bad och foto på vägen och då kan jag nog få det till några timmar.

Backpacking 2016 | | Kommentera

Gili Trawangan

Har nu alltså kommit fram till Gili Trawangan där jag kommer stanna fyra nätter och jag gillar det redan väldigt mycket bättre än Ubud!

Att ta sig ner hit gick bra, jag hittade shutteln och jag behövde inte betala extra någonstans så det var inga problem. Båtresan gick även den bra och jag kom fram till hostlet vid runt klockan 1, lämnade Ubud vid 7 i morse så det tog några timmar att ta sig hit. Hostlet jag bor på är verkligen sjukt fint, det är ganska nybyggt så rummen är fräscha och det är bara tre vanliga sängar i varje rum i stället för dubbelsängar vilket är väldigt skönt. Dock hade det blivit något fel med min bokning via hostelworld så dom hade ingen ledig säng till mig utan just nu ligger jag på en madrass på golvet. Jag ska dock få en egen säng imorgon och än så länge har jag inte ens betalat för den här natten även om jag tror att det egentligen var tanken.

Gick i alla fall och käkade lunch efter att jag kom hit och sedan gick jag utmed huvudgatan och tittade lite, det är en ganska liten ö så finns bara en huvudgata med massa restauranger och olika dykcenter och sen finns det några smågator där alla hostel och liknande finns. Det finns ingen motortrafik på ön utan det är cykel eller häst-taxi som gäller vilket jag tycker är väldigt mysigt, skönt att slippa allt trafikkaos som var på Bali. Trawangan är partyön av de tre Gili öarna vilket märks, är väldigt mycket unga människor här och mycket barer och klubbar. På måndag ska jag vidare till Gili Air vilket ska vara lugnare och mer avslappnat än vad det är här så tror det blir bra att avsluta där innan jag åker hem. Nu på kvällen var jag med en tjej på mitt rum samt två killkompisar till henne och kollade på solnedgången, vi satt på stolar på stranden precis nedanför en bar och drack apelsinjuice, riktigt mysigt! Sen gick vi och käkade vid nattmarknaden och efter det har jag bara legat och läst på rummet. Imorgon ska jag och dom två andra tjejerna på mitt rum hyra snorkelutrustning och sen ska vi cykla runt ön och stanna på olika ställen och snorkla. Tror det blir en bra dag!

Backpacking 2016 | | Kommentera

Ubud

Hittade den här sötnosen utanför the Monkey Forest idag

Min dag har i princip sett ut exakt som jag sa igår att den antagligen skulle se ut. På förmiddagen gick jag omkring i Ubud, fixade biljett till färjan till Gili samt shuttle ner till hamnen och sen gick jag omkring på marknaden ett tag. Köpte en sarong samt en klänning jag tänkte ha till stranden, har typ bara tighta toppar med mig och det är inte så mysigt i den här värmen så kände att det kunde vara skönt att ha. Marknaden var ganska stor men i princip alla stånd sålde exakt samma saker precis som det brukar vara på den typen av marknader men tack och lov var det inte alltför kaos och säljarna var inte alltför på vilket jag tyckte var skönt. Efter marknaden gick jag ner till the Monkey Forest, valde att inte betala för att gå in då jag inte är så överdrivet förtjust i apor utan jag tittade på och fotade dom som satt utanför i stället. Riktiga tjuvar var dom, såg hur dom snodde åt sig flera vattenflaskor och annat från turister. Efter det gick jag och käkade lunch vilket blev en smoothie bowl vilket i princip är en smoothie fast i en skål, sååå gott verkligen och fräscht i värmen. Resten av dagen har jag slappat vid poolen samt packat och nu på kvällen var jag ute och käkade, älskar hur billigt det är att äta ute här till skillnad mot i Australien och Nya Zeeland. 30-40kr för en portion samt dricka, det är ju ingenting!

Imorgon blir jag upphämtad någon gång mellan 7-7.30 (vad är det för tid liksom, kan alltså behöva stå vid upphämtningsplatsen i 30min och vänta) för att bli skjutsad ner till hamnen där båten ut till Gili går. Förhoppningsvis hittar jag rätt upphämtningsplats, varken han på turistbyrån där jag bokade eller personalen på hostlet har särskilt bra engelska men jag tror jag vet vart jag ska gå. Är också lite rädd att dom kommer kräva mig på mer pengar någonstans på vägen för det står ingenting om vilken båt jag har bokat eller något sådant på min biljett så vet inte om priset jag fick bara gäller för shutteln. Men det märker jag väl imorgon, förhoppningsvis går det väl bra. Ska bli skönt att komma ut till Gili Trawangan i alla fall och slippa all trafik och bara ha några dagar att slappa på stranden och upptäcka ön.